10 Tips Diet Ringkas Ni Bila Menjadi, Hasilnya Rasa Sendirilah Yer

Meh nak kongsikan tips diet lagi… tak abis-abis cerita tips diet kan… saya suka bila dapat berkongsi inf0-info dan tips yang mungkin boleh beri manfaat kepada sape saja yang sudi baca coretan saya ni…

Tips diet kali ni ringkas jer.. ada 10 tips semuanya.. kalau ikutkan memang banyak sebenarnya tips diet yang boleh kita ikut lebih-lebih lagi bagi yang berhajat nak kekalkan atau turunkan berat badan tu.

Dalam entry ni saya kongsikan 10 tips dulu yer…

10 TIPS DIET @ MENURUNKAN BERAT BADAN RINGKAS SEBAGAI PANDUAN:

  1. Jadikan oat sebagai sahabat anda! Pengambilan semangkuk oatmeal sebagai sarapan pagi boleh mengelakkan anda kelaparan diwaktu tengahari.
  2. Meninggalkan waktu makan boleh menyebabkan tubuh cenderung kepada kelaparan yang menyimpan lemak, dimana ianya menjadi lebih susah untuk membakar kalori. Jadi jangan skip waktu makan.
  3. Hadkan waktu membeli barang keperluan dapur; dengan ini, anda tidak akan mempunyai banyak masa untuk singgah di bahagian makanan yang diproses (ini memang betul tau, kalau dok pi mai pi mai kat supermarket tu kadang-kadang nak tak nak terambik jugak junk food masuk dalam troli)
  4. Jangan keliru antara haus dan lapar. Minum segelas air sekiranya merasa lapar untuk memastikan samada itu adalah yang anda perlukan sebenarnya. Ramai yang selalu silap bab ni, kalau lepas makan tapi perut masih rasa macam lapar, cepat aje gi cari makanan lagi… mainan psikologi ni tau.. jaga-jaga..
  5. Buatkan bekalan yang mengandungi makanan sihat seperti kekacang, buah-buahan atau sayuran. Tips diet ni boleh bantu untuk mengelakkan pengambilan makanan tidak sihat disaat tergesa-gesa.
  6. Tingkatkan metabolisma dengan teh hijau atau lada benggala.
  7. Bersenam selama 20 minit: 2 – 3 kali seminggu. Rasanya ini tips diet yang paling susah kita nak buat kan… alasannya selalu tak sempat. Takpe, cuci kereta, mengemas rumah pun boleh bantu bakar kalori jugak tau… tak semestinya kena ke gym.
  8. Kenal pasti faktor yang boleh menyebabkan emosi anda terganggu. Emosi yang terganggu boleh membuatkan anda mencari makanan yang tidak sihat sebagai penenang.
  9. Individu yang lebih kerap menimbang berat dan mengikuti perkembangan mereka menggunakan journal lebih cenderung untuk menurunkan berat badan.
  10. Hindarkan minuman berkarbonat & berhati-hati dengan makanan yang tertera “fat-free” atau “zero trans fat” kerana anda sebenarnya mungkin telah membeli makanan yang tinggi kandungan gula atau sodium.

Ok, cukup dulu 10 tips diet yer… nanti kita sambung lagi dalam entry yang akan datang.

Kepada yang tengah mengatur menu diet dan tercari-cari cara menurunkan berat badan atau nak kekalkan berat badan pun bolehlah apply tips-tips tadi.

Semoga bermanfaat!

Salam Sayang

Nieda

Business Leader & Shaklee Independent Distributor

JOHOR BAHRU, SKUDAI, UTM (POS KE SELURUH MALAYSIA)

019-7071977

Advertisements

About ohcantik

Perkongsian info & tips tentang KESIHATAN & KECANTIKAN. Kelebihan menggunakan produk yang mendapat JAMINAN yang sahih dan dihasilkan dari sumber semulajadi dengan sokongan saintis-saintis bertauliah serta ujian klinikal dan landmark study yang sah. Bisness yang memberi peluang FINANCIAL FREEDOM dan PASSIVE INCOME TANPA HAD - Shaklee
This entry was posted in Pengurusan Berat Badan and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s