Petua Awet Muda Yang Membuatkan Kembar Seiras Nampak Berbeza Bila Berumur 69 Tahun

image_thumb7Cer tengok gambar kat atas ni… Ni Mary dengan pasangan kembar seirasnya masa berumur 4 tahun dan 69 tahun. Salah seorang daripada pasangan kembar ni mengamalkan pengambilan suplemen sebagai petua awet muda & petua kesihatan selama hampir 20 tahun dan yang sorang lagi tak.

Boleh nampak beza kan masa mereka berumur 69 tahun. Sorang nampak lebih awet muda & sihat, sorang lagi nampak lebih tua… sedangkan umur mereka sama.

Mary ada 4 orang anak & 6 orang cucu yang dah remaja, tapi tetap nampak energetic.

Ada sebahagian individu berpendapat.. makan tak makan vitamin pun takpe… sama jer… Amalkan petua awet muda atau tak, takde beza pun… ye ke?

Mmmm… rasa-rasa 100% betul ke pendapat tu?… saya setuju & tak setuju… setuju sebab memang ada orang yang sihat walau dia tak ambik vitamin atau suplemen tambahan atau amalkan petua-petua kesihatan… asalkan dia amalkan pemakanan yang 100% sihat & seimbang…

Tak setuju sebab, ada orang yang luaran jer nampak sihat, nampak macam muda & cantik (mungkin sebab makeup jer tebal)… tapi kat dalam macam-macam hal.. macam-macam penyakit ada… dan orang yang banyak penyakit atau tak sihat dalaman ni akan ketara sangat nampak secara luaran…

Dan lagi satu… ada jugak sesetengah pendapat tu kata “saya ambik vitamin XYZ, cukup bagus dah ni”… (tanpa mengetahui tahap keselamatan atau kandungan sebenar vitamin tu)

TAK ambik vitamin atau suplemen adalah LEBIH BAIK daripada ambik vitamin atau suplemen yang SALAH…

Contohnya… ambik suplemen Omega 3 sebab nak sihat, nak cantik dan nak awet muda selalu ==> BAGUS!

TERRRRambik suplemen Omega 3 yang tinggi kandungan merkuri ==> ALAMAK!… lebih baik tak ambik terus daripada nak kena tanggung risiko masalah lain daripada merkuri tu pulak nanti….

Haaaa… harap-harap boleh faham yer penjelasan tu tadi…

Ambik vitamin / suplemen ni kita tak boleh nampak kesannya serta-merta tau sebab vitamin ni kena betul-betul ‘mesra’ dulu dengan sistem badan kita… dan tempoh ‘kenal mesra’ ni biasanya minimum 3 bulan dan ia wajib diambil secara berterusan sampai bila-bila… bukan bila lepas habis 1 @ 2 botol, badan dah rasa macam ok, pastu stop… abis laa..

Nutrisi dalam badan kita musnah setiap hari dan perlu diganti setiap hari jugak lebih-lebih lagi vitamin C… dan badan kita langsung takde kemampuan nak hasilkan vitamin C dengan sendirinya… macam mana nak kekal sihat & awet muda kalau macam tu kan?… sebab tu kita perlukan suplemen untuk membantu.

Ok, secara ringkasnya vitamin / suplemen paling asas yang setiap orang wajib ambik setiap hari untuk kekalkan sihat, cantik dan awet muda adalah:

  1. PROTEIN
  2. VITAMIN C
  3. VITAMIN B (semua kumpulan vitamin B)
  4. KALSIUM (sangat penting terutamanya untuk orang perempuan)

Tapi, suka saya ingatkan di sini bahawa keperluan nutrisi sedikit berbeza mengikut JANTINA, UMUR & GAYA HIDUP.

WhatsApp saya di 019-7071977 untuk sebarang pertanyaan, PEMBELIAN dan KONSULTASI EKSKLUSIF secara PERCUMA.

Salam Sihat,

Nieda

Business Leader & Shaklee Independent Distributor

JOHOR BAHRU, SKUDAI, UTM (POS KE SELURUH MALAYSIA)

019-7071977

 

Advertisements

About ohcantik

Perkongsian info & tips tentang KESIHATAN & KECANTIKAN. Kelebihan menggunakan produk yang mendapat JAMINAN yang sahih dan dihasilkan dari sumber semulajadi dengan sokongan saintis-saintis bertauliah serta ujian klinikal dan landmark study yang sah. Bisness yang memberi peluang FINANCIAL FREEDOM dan PASSIVE INCOME TANPA HAD - Shaklee
This entry was posted in Info Sihat and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s