Cara Rawat Kebas Kaki Dan Tangan Untuk Rasa Lebih Sihat & Selesa

Rasa kebas adalah keadaan tidak normal dan rasa seperti menyucuk yang boleh berlaku dimana-mana bahagian tubuh manusia, selalunya di tangan, kaki, bahu dan lengan. Banyak sebab boleh mengebabkan kebas berlaku seperti duduk terlalu lama, tertidur di atas lengan, atau berada didalam sesuatu keadaan / posisi yang agak lama.

Jika kekebasan kekal dan tiada sebarang punca jelas yang menyebabkannya, ia mungkin simptom penyakit atau kecederaan, termasuk sklerosis atau carpal tunnel syndrome.

Terma perubatan untuk kekebasan ialah paresthesia.

FAKTOR PENYEBAB

Banyak punca yang boleh menyebabkan masalah kebas dan ini termasuklah pengambilan ubatan. Punca-punca biasa adalah seperti:

  • kurang pergerakan, contohnya duduk atau berdiri dengan posisi yang sama untuk tempoh yang lama
  • duduk dengan kaki bersilang
  • tertidur di atas lengan

Keadaan lain yang boleh menyebabkan kekebasan ialah:

  • gigitan serangga atau haiwan
  • terapi radiasi
  • paras vitamin B12 atau vitamin lain, potassium, kalsium atau sodium yang tidak normal
  • toksid dari makanan laut
  • carpal tunnel syndrome (tekanan pada sistem saraf pada pergelangan tangan)
  • kekurangan aliran / bekalan darah di bahagian yang kebas
  • kecederaan pada saraf leher
  • herniated disc pada tulang belakang (keadaan dimana lapisan yang menampung sambungan tulang belakang telah rosak)
  • tekanan pada sistem saraf (kemungkinan kerana parut tisu, pembesaran pembuluh darah, jangkitan atau tumor)
  • kencing manis
  • migrain
  • reput fros (disebabkan oleh cuaca sejuk terlampau seperti kawasan bersalji)
  • kayap
  • Fenomena Raynaud (keadaan dimana kekejangan pembuluh darah dan menyebabkan halangan aliran darah)
  • Myelitis melintang (keradangan pada saraf tunjang)
  • Encephalitis (keradangan pada otak)
  • Sclerosis berganda (penyakit autoimun yang mensasarkan otak dan saraf tunjang)
  • Hypothyroid
  • Sawan
  • Pengerasan arteri
  • Transient ischemic attack (TIA) (strok kecil)
  • Stroke

Bak kata Dr. Zubaidi Hj. Ahmad, kekurangan mineral jugak menjadi penyebab kepada masalah saraf ni… jadi jangan abaikan pengambilan vitamin & mineral penting untuk kesihatan saraf… takkan nak tunggu sampai dah terlantar baru nak tercari-cari penawar… macam dah terlambat jer nanti kan…

BILA PERLU MENDAPATKAN RAWATAN?

Dalam sesetengah kes, kekebasan adalah tanda kepada kecederaan atau masalah kesihatan yang serius. Dapatkan rawatan segera sekiranya:

  • mengalami kecederaan pada bahagian belakang, leher atau kepala
  • tidak boleh berjalan atau bergerak
  • tidak sedar, walaupun untuk tempoh yang sekejap
  • merasa keliru dan tidak boleh berfikir secara jelas
  • gangguan pertuturan
  • gangguan penglihatan
  • tidak dapat mengawal kencing
  • merasa lemah / tidak bertenaga
  • merasa kesakitan

DIAGNOS

Setiap individu kadang-kadang mengalami kekebasan, sakit yang menyucuk atau rasa seperti terbakar. Kita mungkin merasanya apabila berdiri atau duduk pada satu-satu posisi untuk tempoh yang lama. Biasanya ia hilang begitu sahaja.

Doktor akan meminta sejarah perubatan lengkap, jadi pastikan anda beritahu tentang:

  • semua simptom, walaupun yang tiada kaitan
  • apa-apa penyakit yang pernah dirawat sebelum ini
  • apa-apa kecederaan
  • apa-apa jangkitan
  • apa-apa vaksinasi (terutama untuk flu)
  • apa saja ubatan / suplemen yang anda sedang / pernah ambil

Macam mana cara untuk merawat kebas kaki dan tangan ni?… ada orang akan guna ubat-ubatan tapi kadang-kadang masih tak berkesan. Ada satu lagi cara lain iaitu dengan mengamalkan pengambilan suplemen sebagai ganti kepada ubat-ubatan biasa untuk merawat masalah kebas..

Tapi sebenarnya suplemen ni bukanlah untuk merawat.. ia lebih kepada membantu memberi nutrisi secukupnya kepada badan kita supaya badan kita dapat berada pada tahap optima. Bila badan kita cukup nutrisi, maka automatik kita akan sihat… bila kita sihat, of course la kita akan bebas daripada sebarang jenis masalah / penyakit.

CADANGAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK MASALAH KEBAS & SARAF

KEBAS & SARAF

  1. Omega Guard – Minyak ikan berfungsi sebagai anti radang pada sendi dan saraf. Rasa kebas juga boleh disebabkan oleh masalah sistem saraf yang lemah. Ia juga berfungsi untuk melancarkan aliran darah ke seluruh badan. Omega Guard Shaklee adalah bebas daripada logam berat kerana telah melalui proses penyulingan yang ketat dan terkawal.
  2. Ostematrix – Sangat berkesan untuk membantu proses pengecutan pada otot dan saraf dengan sempurna supaya tekanan darah dapat berjalan dengan lebih lancar. Turut membantu penyerapan kalsium ke dalam badan dan memperkuatkan tulang dan gigi. Ia juga menjaga kekuatan tulang, mengelakkan kejang dan kebas, juga melancarkan pembuangan bahan buangan dalam badan.
  3. BComplex – kebas pada anggota badan merupakan tanda badan kita kekurangan vitamin B12. Jadi, pengambilan vitamin B Complex amat sesuai kerana mengandungi 8 jenis vitamin B termasuk vitamin B12. B Complex Shaklee merupakan kumpulan vitamin B yang paling lengkap.

WhatsApp saya di 019-7071977 untuk sebarang pertanyaan, PEMBELIAN SHAKLEE, JOIN AHLI dan KONSULTASI EKSKLUSIF secara PERCUMA.

Salam Sayang

Nieda

Business Leader & Shaklee Independent Distributor

JOHOR BAHRU, SKUDAI, UTM (POS KE SELURUH MALAYSIA)

019-7071977

Advertisements

About ohcantik

Perkongsian info & tips tentang KESIHATAN & KECANTIKAN. Kelebihan menggunakan produk yang mendapat JAMINAN yang sahih dan dihasilkan dari sumber semulajadi dengan sokongan saintis-saintis bertauliah serta ujian klinikal dan landmark study yang sah. Bisness yang memberi peluang FINANCIAL FREEDOM dan PASSIVE INCOME TANPA HAD - Shaklee
This entry was posted in Kesihatan Sendi, Tulang & Saraf and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Cara Rawat Kebas Kaki Dan Tangan Untuk Rasa Lebih Sihat & Selesa

  1. Arifin Ismail says:

    Kaki dan tangan saya kebas setiap hari
    Saya ade kencing manis
    Cucuk dan makan ubat

    Like

    • ohcantik says:

      Kencing manis memang salah satu punca yg membawa kepada masalah saraf (kebas). Rawat kencing manis & ambil vitamin yang betul untuk kesihatan saraf juga. InsyaAllah boleh membantu.
      WhatsApp saya di 019-7071977 untuk info lanjut

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s