Apa Itu Diet Yang Betul Ketahui 5 Kesalahan Semasa Berdiet Yang Boleh Menggagalkan Usaha Menurunkan Berat Badan

5 KESALAHAN SAAT BERDIET

Bila orang kata, kalau nak menurunkan berat badan kena ambil produk kurus dan diet. Kita pun berdiet, tapi berat badan tak turun pun. Sudahnya kita salahkan produk atau salahkan orang yang suruh kita berdiet tu. Habis semua tak betul.. Jarang pun nak salahkan diri sendiri kan? Tapi tak semua la macam tu.. ye tak? Sebenarnya, pengambilan suplemen untuk turunkan berat badan harus selari dengan diet dan senaman yang betul barulah akan menampakkan kesan.

Jom kita tengok apa kesalahan-kesalahan biasa yang kita lakukan ketika berdiet.

MEMILIH JUS DARIPADA BUAH

Jus buah-buahan memang sering dianggap sihat kerana terhasil daripada ekstrak buah-buahan. Tetapi sebaik-baiknya pilihlah buah-buahan segar kerana kandungan nutrisinya adalah semulajadi. Jus yang banyak dijual di pasaran biasanya sudah ditambah dengan pemanis dan pengawet. Pengambilan yang kerap boleh meningkatkan kadar gula dalam darah serta menyulitkan proses diet penurunan berat badan anda.

p1120950

Walaupun pada kotak jus ini tertera ‘unsweetened’ tapi sebenarnya ia mengandungi gula yang agak tinggi. Sebab itulah jus daripada buah-buahan dan sayuran segar jauh lebih baik untuk kesihatan dan diet.

JUMLAH KALORI

Kesalahan utama didalam diet adalah kesilapan mengira jumlah kalori di dalam makanan. Kebiasaannya mereka hanya akan mengira kandungan kalori yang terdapat di dalam makanan utama sahaja. Sedangkan kalori yang terdapat dalam snek lebih banyak daripada makanan utama yang sering diberi perhatian.

28

Cuba tengok beza jumlah kalori antara dua jenis makanan ni. Dari sini kita boleh tau bahawa bila kita lapar, makan nasi jauh lebih baik, lebih kenyang, lebih puas berbanding makan kismis.

BANYAK DUDUK

Terlalu banyak duduk sebenarnya tidak begitu baik terhadap kesihatan kita lebih-lebih lagi kalau asyik bermalas-malasan menonton TV seharian. Dah tu bila menonton TV ni mulalah mulut pun nak mengunyah. Ia boleh menimbulkan risiko penyakit seperti jantung, kencing manis dan sebagainya.

Kalau yang bekerja di ofis macam saya ni, bolehlah curi-curi masa berjalan sedikit ketika bekerja… gi melawat ofis sebelah ke… asalkan boss tak marah takpe la kan.

FOKUS JANGKA PENDEK

Kunci utama sukses dalam berdiet adalah gaya hidup yang dipertahankan oleh seseorang itu. Ehh.. macam mana pulak tu? Jika hanya berdiet untuk persiapan bernikah atau sebagainya maka sukar bagi anda untuk mempertahankan berat badan yang ideal. Biasanya apabila impian jangka pendek tersebut tercapai, seseorang itu akan membalas dendam dengan menikmati makanan semahunya. Sebab apa?.. “ahhhh.. takpelah, aku dah kahwin, gemuk pun laki sayang” katanyaaa.

KURANG TIDUR

Waktu tidur yang berkualiti dan mencukupi bukan sahaja memberi kesan terhadap kesihatan seta terhindar daripada penyakit, bahkan ia turut menjadi aspek penting yang turut menjayakan program diet anda.

Ini kerana jika seseorang itu kekurangan waktu tidur maka tubuh akan sentiasa menghasilkan ghrelin atau hormon yang merangsang nafsu makan. Hormon tersebut menjadikan seseorang itu cepat berasa lapar.

Pastikan waktu tidur anda sekurang-kurangnya 8 jam bagi orang dewasa. Tapi, jangan terlebih-lebih tidur pulak yer sebab nanti tubuh akan jadi lesu dan malas.. bila dah malas, pasti jadi tidak aktif.. pun boleh gemuk!

Jika anda adalah jenis orang yang sukar untuk mengawal atur diet, maka anda sangat-sangat memerlukan suplemen tambahan sebagai bantuan. Suplemen dapat membantu tubuh anda berfungsi pada tahap yang betul, mengawal rasa lapar dan yang pentingnya dapat membekalkan nutrisi yang sepatutnya kepada tubuh.

CADANGAN SET SUPLEMEN UNTUK MEMBANTU DALAM DIET YANG BETUL DAN SIHAT

11800111_1042708909073596_8078657817082229896_n

Nampak banyak sangat ke suplemen yang nak kena ambil?… No worries.. melalui konsultasi dan jadual pengambilan suplemen yang akan saya design mengikut keperluan individu, anda takkan perasan pun yang sebenarnya anda sedang mengamalkan 5 jenis suplemen.

Tau-tau jer nanti anda sedar anda dah semakin cantik, semakin sihat & bentuk badan pun semakin mantap!

WhatsApp saya di 019-7071977 untuk sebarang pertanyaan, PEMBELIAN SHAKLEE, JOIN AHLI dan KONSULTASI EKSKLUSIF secara PERCUMA.

Salam Sayang

Nieda

Business Leader & Shaklee Independent Distributor

JOHOR BAHRU, SKUDAI, UTM (POS KE SELURUH MALAYSIA)

019-7071977

Advertisements

About ohcantik

Perkongsian info & tips tentang KESIHATAN & KECANTIKAN. Kelebihan menggunakan produk yang mendapat JAMINAN yang sahih dan dihasilkan dari sumber semulajadi dengan sokongan saintis-saintis bertauliah serta ujian klinikal dan landmark study yang sah. Bisness yang memberi peluang FINANCIAL FREEDOM dan PASSIVE INCOME TANPA HAD - Shaklee
This entry was posted in Pengurusan Berat Badan and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s